Du befinner deg her: Yachtcharter · Tyrkia · Fakta om land og farvann
NO DE EN
go-sailing

Tyrkia – om land og seilområder

Seilere fra hele verden verdsetter Tyrkia som et exellent seilområde med 10 timer sol daglig.

Vær og vind i Cesme- og Bodrumregionene / Egeerhavet

Farvannet har fortrinnsvis vind fra nordlig retning. Etesienvindene, Meltemi, er kjent fra gammelt av. Denne vinden kommer i løpet av formiddagen og blir opp til 3 til 6 Beaufort (ca. 4 – ca. 12 m/s) Ved landspisser og i sund kan den bli enda kraftigere. Dette gjelder også for stredet ved Chios hvor vinden ofte blåser med fem Beaufort mens den andre steder bare har tre. Ikke la dette hindre dere i å seile ut selv om det blåser mot fra stredene mellom Chios og Oinousa og Oinousa og Karabarun! Senere på ettermiddagen tar vinden avskjed idet den sender noen heftige fallvinder inn i buktene.

Meltemiens regelmessighet byr på mange fordeler: man har i sommermånedene juli og august fortsatt behagelige temperaturer og nesten alltid en ypperlig seilvind. Da det er sjeldnere med vind fra sør, kan man som regel legge til i bukter som er åpen mot sør.

P.g.a. fallvindene bør man alltid beregne lang nok ankerkjetting og se til at finner godt feste. I september og oktober er været roligere og man kann nyte der herlige sensommeren. Mai og juni har vanligvis også deilige sommertemperaturer og april, som allerede byr på fine seilerforhold, har vanligvis milde vårtemperaturer. Det er viktig å tilpasse strekningene etter farvannet idet man velger en rute som ikke går rett imot Meltemien - eller ihvertfall da tar denne strekningen mot nord for motor i de mest vindstille morgentimene. Men våre båter har selvfølgelig meget gode kryssegenskaper. Tidspunkt og frekvenser for værmeldinger finner dere i mappene ombord. De fleste baser sender deg også SMS-vær-informasjon. Omregning mellom m/s, km/t, knop og Beaufort gjør du i værkalkulatoren.

Beste seiltid: april - oktober 

Vær og vind i regionene mellom Bodrum og Antalya

Fra juni til september hersker Meltemievinden også her, svakere enn i Kykladene samtidig som den sørger for behagelige seilforhold. Fra ca. kl. 11 blåser det opp, øker litt mot middag, opp til 6 Bf, og avtar mot kvelden. Fra Marmaris og østover er det vanligvis enda mindre vind. Om våren og fra oktober av hersker mest sydlige vinder, som kan bli rett heftig når de dreier sørøst.

Beste seiltid: april - november

Navigasjon

I Tyrkias farvann finns det – som overalt ellers også – flere grunner og klipper. Disse er markert i sjøkartene og detaljert beskrevet i fagbøkene ombord. Vær nøyaktig med navigeringen og følg de velmente råd. Ta også de detaljerte kartene i bruk. En kombinasjon av de forskjellige hjelpemiddel for navigering – kartplotter, sjøkart, fagbøker o.s.v. er gode hjelpemiddel som forhindrer navigasjonsfeil. Stol aldri blindt på de elektroniske hjelpemiddel!

Restauranter und proviantering

Proviant fås kjøpt i alle havner i Tyrkia og Grekenland. Der er et stort utvalg av supermarkeder, frukt- og grønnsaksbutikker, bakerier, slakterbutikker og fiskemarkeder. Varetilbudet er både rikholdig og variabelt og skulle kunne by på det aller meste for enhver smak. I tillegg til det finns det massevis av restauranter i alle prisklasser. Det tyrkiske kjøkken er variert, utmerket og for det meste rimelig i pris.

Dersom dere ikke får prisen på menyen, bør dere avtale disse på forhånd. Ønsker man enklere måltid, er smålokaler som "Lokanda" eller en "Pide Salonu" å anbefale. Her serveres typiske, tyrkiske småretter. I tillegg til disse, finns det selvfølgelig mange forskjellige Döner Kebab. Pide er bakverk med kjøttdeig eller ost, Lahmacun er den tyrkiske varianten av pizza. Den tyrkiske, tørre hvit- og rødvin passer utmerket til den l andestypiske maten. Det finns også en musserende vin laget etter champagnermetoden. Baselederen har av og til tilgang på vin fra vinbønder. Efes Pils er brygget helt på tysk, tradisjonellt vis. Her finns i mellomtiden også en "lett"-variant. Sterkere alkohol, med unntak av Raki, kjøper man best i Duty-Free-butikkene på nedturen. I Hellas kan man kjøpe vin og øl til mellomeuropeiske priser (sammenl. m. Tyskland).

Flere baser samarbeider med supermarkedene og tilbyr seilere å bestille matvarer på forhånd. Be om innkjøpsliste. Vi sender deg da en oversikt som du kan beytte deg av ved å krysse av de ønskede varer. Matvarene finner man så ombord når man ankommer basen.

I de senere år har Tyrkia bygd mange nye, moderne marinaer med gode innkjøpsmuligheter. Bare på Cesmehalvøya ble det bygd tre nye marinaer I 201: Cesme www.cesmemarina.com.tr, Port Alacati  www.portalacati.com.tr og Teo Sigacik Marina  www.teosmarina.net. I år 2010 fantes det 45 marinaer med en kapasitet på 14.000 liggeplasser. Med de nye prosjekter vil man kunne oppå 25.000 liggeplasser.

Påfyll av drivstoff

Enten er det en bensinstasjon rett ved marinaen eller forsyning kommer med tankbil. I Tyrkia kan man fylle vann og bensin i de fleste marinaer. I Hellas blir vann og drivstoff for det meste levert med tankbiler. Pass på at vann og drivstoffåpning ikke blir forvekslet.  Vann kan være mangelvare på de greske øyer fordi disse øyer selv får vannet levert fra tankskip. Fyll derfor på vann og drivstoff der hvor dere har gode muligheter til det.

Liggeplasser - havnemanøver

I de fleste Middelhavsland legger man til på den ”romersk-katolske” måte, d.v.s. med hekken til pieren og med mooringline eller med eget bauganker. Seilsport i Tyrkia har i de siste årene økt sterkt,- derfor bygges flere og flere marinaer – de beste i Middelhavet.

Før innseiling til en marina anmelder man seg via arbeidskanalen (vanligvis Ch 72 eller 73). Dere vil da vanligvis bli hentet av en pilotbåt som fører dere til liggeplassen og gir en hjelpende hånd med å legge til. Servicetilbudet er upåklagelig. Langs kysten finner man selvfølgelig også restauranter med egne broer og mooringliner. Her er det gratis å ligge (ofte inkl. vann og strøm). Til gjengjeld forventes det av restauranteierne at man går og inntar et måltid i restauranten. I greske havner ligger man ofte med bauganker og med hekkeliner fastgjort til pieren. Her kan det oppstå en del dønninger fra inn- og utkjørende ferger.

Ofte finner man mooringtønner som er utlagte, f.eks. i Emporio på Kalymnos i Hellas,- ikke uten grunn: for det meste dårlige bunnforhold for ankring eller for dypt vann.

Ankring i de tyrkiske bukter er heller ikke alltid like lett. Buktene kan ha dypt vann og bunnen kan være dekket med sjøgress. Fallbøer som av og til dukker opp, gjør det ikke enklere. For sikkerhets skyld,- legg ut lang ankerkjetting – helst fire ganger dybden og fest en line til land.

De fleste skip er utrustet med bøyleanker eller ultraanker som passer utmerket til disse bunnforhold.

Innklarering i Grekenland

Forholdet mellom Tyrkia og Hellas har blitt så mye bedre de siste årene at man kan betegne relasjonene mellom disse land som normale. Havnemyndighetene er som regel meget profesjonell og vennlige. Det gjelder også overfor båter med tyrkisk flagg. Innklarering er i mellomtiden blitt relativt enkelt, selv om det av og til er forbundet med litt løping fram og tilbake. Den greske transitlog koster ca. 30 – 50 €,  avhengig av båtens størrelse. Nærmere informasjoner om prosedyren – transfer mellom Tyrkia og Hellas - innhentes på basen før utseiling.
VÅRE PARTNERE
Bavaria_Cesme_9.jpg
Våre partnere i Tyrkia består av seilproffer og fagfolk. De topp utstyrte yachter holder høyt teknisk nivå - en betingelse for at din seilferie skal forbli et uforglemmelig og godt minne.

Heldigvis har den moderne standard og høye komfort i Tyrkia ikke fortrengt den tradisjonelle gjestfrihet og de behagelige omgangsformer. Fornøyelsen av å seile i tyrkiske farvann vil alltid komme til å friste deg til å oppdage nye seilområder, idylliske bukter eller til å ganske enkelt la deg drive av vind og vær uten hensyn til tid og sted.